dimarts, 19 de juliol del 2011

Els natius digitals





Actualment, som molts els que pensem que la interacció amb les noves tecnologies, concretament amb els jocs digitals, simplement són recursos d'entreteniment i que no ajuden a l'educació dels nens.

Doncs, segons el reportatge del programa Redes "No molestes mama, que estoy aprendiendo", que presenta un expert en la educació del futur, Marc Prensky, en mostra que la interacció amb jocs digitals és més que un recurs educatiu, sinó que també són estimuladors i útils en quelcom afer.
Els beneficis que es van explicar i argumentar sobre la influència dels jocs digitals en el món educatiu, van ser:

- Una millor interacció grupal. Potenciar el treball cooperatiu i no individualitzat. Molts de jocs requereixen de la participació i ajuda d'una altra persona. Afavoreix la coordinació de moviments a nivell grupal e individual, possibilitant una millor comunicació i cooperació.


- Motivar l'aprenentatge previ. Hi ha d'haver un aprenentatge previ per poder jugar a quelcom joc virtual o digital. Aleshores, la motivació i la utilitat de l'aprenentatge dels "manuals", ajuda d'una forma més eficaç ha aprendre per necessitat. Tot el professorat hauria d'argumentar la funcionalitat dels seus coneixements per tenir més èxit en la integració dels conceptes.

- Disminueix el nivell de frustració (més pacients), ja que en els jocs, els nens han de superar etapes cada vegada de més nivell i per poder superar-les, han de ser capaços de saber buscar solucions/informació o ajudar als altres, la qual cosa millora la cooperació i la empatia.

- Treballar el feedback. Cada pas que han de fer en el joc, és un acte amb conseqüències, per tant, han de prendre la millor decisió i sinó, el feedback que reben els ajuda a aconseguir-la.

- Un augment de la capacitat d'atenció selectiva. Hi ha molts de professors i pares que solen dir que el seu alumne o fill té problemes d'atenció. El que passa, és que no tenim en compte la variable motivació. Amb les noves tecnologies, podem potenciar aquesta motivació i per tant, l'atenció.


El professorat actual, ha de tenir en compte que ja no és la figura tradicional d'expert, sinó, que s'ha transformat amb el guia de l'alumnat, ja que amb les noves tecnologies, el coneixement i la informació és a l'abast de tothom i aleshores, la tasca principal del professor, s'ha convertit en la de motivar i guiar sobre tot aquest context de coneixement.

Una cosa que hem de tenir en compte sobre les noves tecnologies, són els perills que comporten, dels quals n'hem de ser conscients. Per tant, una altra tasca del guia, serà ensenyar i mostrar al seu alumnat, tots els possibles perills que es puguin trobar i com actuar en cada situació.

Per acabar, pares, hem de felicitar als nostres fills si superen alguna etapa o nivell del joc en el que estiguin capficats, perque la superació de nivell comporta un conjunt de decisions personalitzades. No caiguem en la temptació de dir: Nen, deixa ja de jugar!!, com si no tingués cap valor el fet de "jugar"...

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada